• In ieder geval niet meer op de grond van het terras van Sportclub Groessen. Afgelopen zondag hebben wij uit handen van Koos Roelofs van de JAZO ZEVENAAR een peuken prullenbak gekregen. Deze peukenbak hebben wij gekregen vanuit de Liemerse Uitdaging, waar lokale bedrijven en verenigingen onderhandelen over wat ze voor elkaar kunnen betekenen.

De peukenbak is door de maandagochtend ploeg al opgehangen aan de muur rechts van de kantine, naast veld 3. Die ruimte is door het bestuur aangewezen als plaats waar het roken is toegestaan. Op de rest van het sportpark, en dus ook op het terras, mag niet meer gerookt worden. Met een rookvrije omgeving dragen de sportverenigingen landelijk uit, dat niet-roken de norm is. Hierdoor wordt roken minder aantrekkelijk voor kinderen. Bovendien wordt het schadelijke meeroken voorkomen.

En het werkt, op de nieuwjaarsreceptie hebben alle rokende spelers en trainers, van Groessen 1, 2, 3 en 4, van zaterdag en zondag, hun sigaret alleen nog op de “roken toegestaan” plek opgestoken. Ondertussen heb je dan ook nog gespreksstof. Op de bak staat een stelling, die je kunt beantwoorden door de peuk in de juiste bak te doen. We kunnen telkens een nieuwe vraag stellen. Nieuwsgierig... ga kijken.